söndag 31 oktober 2010

Terrorism kommer inte ett öppet samhälle undan

[”…Men jag tror inte att alla afghaner som mist sina nära och kära på grund av den västerländska civilisationens intrång riktigt orkar uppskatta vår kultur.”] Skriver Astrid Boman i Kommunisternas blogg. 
Bloggen hänvisar till en artikel i DN som berör det faktum att det finns internationell terrorism i Sverige. Bloggaren blandar på ett kostigt sätt ihop "västerländsk kultur" och nämner att Idol har haft premiär.
Vidare säger bloggskribenten att ["...Idol kanske kan vara underhållande. Men jag tror inte att alla afghaner som mist sina nära och kära på grund av den västerländska civilisationens intrång riktigt orkar uppskatta vår kultur."]
Och än sen! Ska "Västerlandet" börja producera kultur som inte förargar terrorister eller vad! Dessa afghaner som inte uppskattar Idol kan låta bli att titta tycker jag.
Skribenten är vidare inte "helt förtjust i Talibanernas kvinnoförakt", och jag förstår inte sättet att slingrar sig. Antingen ogillar man något eller så gör man det inte! Att inte vara "helt förtjust" är detsamma som att säga att "jag tycker bara om det lite" (min anmärkning). Jag skulle kunna fortsätta att skruva isär blogginlägget i mindre, mystiska bitar. Som gör att jag undrar vad syftet med inlägget är. Men jag tror att jag kan sammanfatta det ganska bra bl.a. med detta citat "Demokratins högsta höjder når vi när vi får se västerländska dokussåpor som idol och dansbandskampen i afghansk TV. Ursäkta cynismen, något jag drabbats av de senaste åren." 
"Demokratins högsta höjder" når nämligen eventuella terrorister samtidigt med att man har uppnått målet att kunna tvinga på terrorist-TV i västerlandet!

Det är inte bara USA som för krig mot terrorism, hela världen gör det. Tallibanerna mot det som hotar Tallibaners sätt att bygga världen och andra mot det som hotar deras bygge. Terrorism är att tvinga på någon annan det de inte vill ha och det är tvivelaktigt överhuvud taget. Men det är varje människas, varje stats rätt att försvara sig mot angripare. Precis som det är den våldtagna kvinnans rätt att göra motstånd och inte automatiskt få skylla sig själv om hon blir utsatt för övervåld. På grund av att ha försvarat sig.
Feghet gör att man inte sticker ut, inte trampar på några tår och inte säger vad man tycker. Men det gör också att man lägger sig platt och förintas när krigets ångvält kör över den grop man har gömt sig i.

Självklart ska polisen tala klarspråk när det gäller terror och vad som kan ligga bakom, men med försiktighet. Vi behöver  inte veta allt. Men, vi har rätt att veta hur hotet ser ut oavsett om det kommer från en kultur, vi måste hålla oss vän med för att slippa straffas för att vi är öppet kritiska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar