onsdag 27 oktober 2010

nattmössan på

"– Vi måste avliva myten att skivbolag skapar talang, men de kan utveckla och exploatera den. Det behöver artisterna, säger Florén."  Internet är därmed inte en bra distributionskanal för den som vill "nå ut" (bli känd), säger den som uttalar sig. Men tyngdpunkten på hans uttalande ska nog läggas på ett ord i den citerade meningen, nämligen "exploatera". Det är vad skivbolag är bra på och artister som ligger på små skivbolag kan just inte exploateras (utnyttjas) av de stora drakarna.  Ytterligare ett citat:
"– En svagare lagstiftning gör marknaden mer likriktad, säger Florén."

Men nu låter det goja! Dansande damer med studiopreparerade röster, fler Justin Biebers har vi att vänta oss ifall de större skivbolagen kan kväva den fria musiken. Den som ännu inte har sålt sin själ för pengar.

Anledningen till att musik inte köps är att den är likriktad. Inga lagar i världen kan ändra hur individualister tänker och dagens mediakonsumenter blir mer och mer individuella. Borta är dagarna när skivbolagen kunde ge utvalda artister till discjockeys att spela på klubbar. Nu gäller den stora öppna marknaden och verkligheten är. Att skivbolagen får svårare att hävda sin skit, när det dyker upp så många talangfulla nykomlingar som delar ut sin musik gratis! För att bli kända ("nå ut"). Alla spelar faktiskt inte musik för att göra skivbolagen nöjda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar