torsdag 28 oktober 2010

Homosexualitet ett brott?

I Uganda anses homosexualitet vara ett brott som om förslaget går igenom kan straffas med döden. Frånsett att jag anser att död inte ska användas som straff, eftersom alla råkar ut för det förr eller senare. Så är frågan minst sagt intrikat . Allt beror på hur man ser det.
Att tända sexuellt på sitt eget kön kan inte anses vara brottsligt, anser jag. MEN...
Att t.ex. diskriminera en människa till förmån för en annan som är homosexuell blir brottsligt och homosexualitet blir följaktligen ett instrument för att begå en olahlig handling.
Om en människa antastas av en homosexuell, då kränks den människan och då är det ett brott.
Om någon upplever starkt obehag men ändå tvingas att vara i nära anslutning till homosexualitet. Då är det som jag ser det att strunta i vad den icke homosexuelle känner. Och att våldföra sig på någons välbefinnande kan nog betecknas som brottsligt.
Men straff måste stå i proportion till brottet och enbart homosexualitet som sådan kan inte anses vara brottsligt. Det vore som att dela ut fängelsestraff till alla som funderar på att råna banker! Eller till alla män eftersom de kan tänkas begå våldtäkt.
Nej, homosexualitet är inget brott!
MEN tolkningsföreträde har bara den som stiftar lagarna i Uganda.

2 kommentarer:

  1. Skrivet av Klahawa:
    "Om någon upplever starkt obehag men ändå tvingas att vara i nära anslutning till homosexualitet. Då är det som jag ser det att strunta i vad den icke homosexuelle känner. Och att våldföra sig på någons välbefinnande kan nog betecknas som brottsligt."
    --------------------------------------------
    SVAR; Är du rolig eller???....byt ut ordet "homo" mot "hetro" ....är det skillnad då..bara för att det är vanligare..I HELVITTE HELLER - JÄVLA DISKRIMINERING!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Det kanske inte framgick med önskvärd tydlighet att Uganda har tolkningsföreträde när det gäller deras lagstiftning. Och mitt lite skruvade resonemang är ett sätt att visa hur man där kan få homosexualitet till ett brott. Dessutom, som du kanske inte läste, skriver jag att straff måste stå i proportion till brottet (min åsikt alltså).
    Och dessutom fastställer jag enligt min egen åsikt att Homosexualitet inte är ett brott i sig själv.
    Jag kan inte hjälpa att de som läser mina inlägg inte förstår sammanhanget.

    SvaraRadera