måndag 5 januari 2015

Where have all the budhist gone long time...

Nu i dagarna är det extra viktigt att vi slår vakt om rätten att utöva sin religion fritt och utan att störas av element som anser att vår tro är fel. Religionsfriheten är en av demokratins grundpelare och får inte vara eftersatt. Tänk om vi inte hade haft den katolska läran, då hade vi inte haft glasstrutar av samma material som oblater är gjorda av. Då hade vi varit hänvisade till att äta glasskulor i de tråkiga krispiga rånen. Alla bidrar med något, men det jag funderar på är om alla får det de skall ha och närmast kommer jag att tänka på en grupp som inte hörs så ofta och vad det kan bero på. Budhisterna, har de fått lokaler att vara i, mat som är förenlig med deras religion. Har de frihet att utöva sina riter varhelst de vill eller är deras tystnad en följd av en hård och skoningslös budhofobi!?

Jag vet inte var de brukar hålla till och hur de firar sina högtider, men det borde vara en självklar del av utbildningen i sveriges skolor. Budhism är som jag kan tro en utspridd tro bland artster och skådespelare, har de replokaler och scener nog eller sitter de ihopklämda på någon estrad i någon gammal murken folkpark som såg sina glansdagar under 1950- talet? Jag uppmanar alla att ta reda på att dessa människor får sina rättigheter tillgodosedda, när inte ens SD nämner dem då måste det vara allvarligt! Hårt förtryckta och bortglömda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar