lördag 27 november 2010

Mördarmaneter i vinter

Jag läste löpsedlar idag. I kön där jag stod kunde jag läsa att ["...mördarmaneter i vinter..."]. Jag kunde självklart inte sluta att läsa eftersom jag funderade på hur maneter kunde trivas bland isflak och snö. Så längst ner kom förklaringen "i Thailand!" Men, där är det ju inte vinter... Det blir inte vinter i Thailand eller resten av världen eftersom Sverige har det. Klimatet är inte multisvenskt hur gärna vissa skulle vilja att allt som är Svenskt gäller i resten av världen. Och när man på nyheter24.se kan läsa att "Giftmaneter hotar turister i Thailand" Då inser jag hur sjuk nyheten faktiskt är.

Det finns inga maneter som specifikt inriktar sig på varken Svenska eller andra turister, de bara finns och jagar på samma sätt som de alltid har gjort. Kubmaneten eller havsgetingen som den heter, är helt enkelt ett av de flesta djur som olikt människan inte kan gå in på ICA och köpa sig en färdigslaktad, grillad kyckling eller på en hamburgerbar skaffa sig ett par hundra gram slaktad och mald oxe! Maneter jagar på det sätt som naturen har givit dem möjlighet att jaga!

Att "turister" inte har vett att hålla sig borta ifrån manetens jaktmarker är deras fel och inte maneternas. Det finns dessutom sätt att skydda sig om man nu nödvändigtvis måste ta ett bad bland maneter. Det går att läsa på föregående länk och lyder "Märkligt men sant, så kan man skydda sig mot kubmaneters gift med hjälp av vanliga strumpbyxor. Finns även utrustning för dykare som fungerar på samma sätt."
Det verkar oerhört farligt med "mördare" som inte kommer igenom ett par strumpbyxor.
Tänk om det räckte med strumpbyxor för alla vargar och älgar, när mördarmänniskor invaderar naturen varje år. Sa jag "mördarmänniskor!"  Jag menar självklart det som människor kallar jägare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar