fredag 3 december 2010

Ta hand om din katt

"Katter far illa i kylan" står det i DN och artikeln handlar om hemlösa katter som far illa av kylan. Jag vet inte om det är superkatter. Men här norr om Dalälven finns faktiskt katter som är ute då det är kallt. Så fort temperaturen kryper ner mot -10 försvinner dock de flesta katterna in. Jag ser dem sitta i fönster och titta ut. Men för säkerhets skull har jag förutom att mina två katter har sin välfyllda skål inne i värmen, ett gammalt katthus på altanen och tillhörande skål som jag fyller med mat en gång om dygnet. Jag vet att jag har åtminstone en matgäst som dessutom tar plats i "sitt" hus om natten (jag kan se det på tasspåren i snön). Vatten får det i överflöd genom att äta snö, så det är inga problem. Det är vad jag gör för att underlätta vintern för de lyckligtvis få katter som springer ute när det är vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar